Höststädning i trädgården

Det var inte länge sen spikklubban såg ut så här.. Men nu ser den ut så här:
 

Vackra även som frökapslar.


Fortfarande är det vackert i trädgården, se bara på Sköldpaddeörten

 

All kärleksört har inte blommat ut. Visst är den vacker när den håller på att slå ut

Vackra nyponrosen

Små söta frukter från prydnadsapeln Hopa

Ja, det är mycket att göra nu i trädgården. Rensa och städa undan.Tyvärr har jag inte kunnat ta tillvara på så mycket fröer än. Dom är inte riktikt färdiga än. Så jag blir inte riktigt klar än... Får vänta med det sista. Men det gör inget. Det är ju så mycket fina blommor kvar.

Provade att göra något nytt av äpplerna

ÄPPELCHUTNEY

1 kg äpplen
1 gul lök
1 kanelstång
3 cm riven ingefära
1 tsk curry
5 dl strösocker
2 dl äppelcidervinäger
(2 dl russin för den som vill)
10 svartpepparkorn
½ tsk salt

1. Skala, kärna ur och skär äpplerna i små bitar.
    Skala och hacka löken, riv ingefäran
2. Blanda alla ingredienser i en kastrull och låt allt
    sjuda till dess att frukten mjuknat.
    Häll upp i rena och varma burkar.
  

Smakade bara bra. Blir nog ännugodare när den fått stå någon dag och dra åt sig alla smakerna.
Receptet är från tidningen Lantliv



Ha en fortsatt skön helg!
Kram♥


Kommentarer
Postat av: Jennike

Så vackert, jag har inte så många blommor som blommar sen sommar/höst...måste nog skaffa mej några till nästa år.

Va tråkigt att du varit tvungen att ligga på spikmattan, om än det är skönt!

Nu är även den andra häcken klippt...den var bängligare än granhäcken...phu! Nu är maten i ugnen, jag ska ut och fota barnen lite. Klockan 19 bär det av på gympa. Kramen

2009-09-27 @ 16:03:37
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Jennilie

Sv: Nope ryggen vill inte lämna mig ifred :P Ja jag har hört talas om nervblockader, ska träffa en läkare snart så vi får väl se vad som händer..



TACK!!!

kram på dig :)

2009-09-27 @ 18:44:18
URL: http://dayswithjen.blogg.se/
Postat av: Helen

Håller med. Spikklubbans fröhus var nog så vacker!



Äppelchutney lät spännande, får prova det nästa höst.



Jag har också sköldpaddsört i full blom i trädgården. Fina är dem!



Ha en fin början på veckan, vännen!



Kram!

2009-09-27 @ 20:10:19
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: Tidsmästarinnan

Mmm, jag gillar ju både chutney av alla slag, och äpplen!

Idag har jag planterat en egen kärleksört, bytte till mig av en snäll granne här i radhusområdet. Toppen!

Ha det så gott!

Susanne

2009-09-27 @ 22:38:32
URL: http://tidsmastarinnan.blogspot.com
Postat av: Camilla

Tack för i helgen... det var så trevligt att bara surra en stund. Tråkigt att du hade så ont, det syntes redan när du kom, men det var kul att du stannade ett tag!



Chutneyn var jättegod, ska njuta av den i fulla drag, kanske något jag kan göra med mina äpplen också, ska låta dottern smaka hon gillar nämligen äppelmos mycket, så det var det jag tänkt göra med äpplena.



Kram

2009-09-28 @ 09:22:55
URL: http://camillawumea.blogspot.com/
Postat av: Camilla

tackar.... men du.. jag kan skrida i denhär också, men det finns ingen risk för pinsamma "visa hela benen" upplevelser!



Tack själv för helgen... men du.. det blir fler gånger!

2009-09-28 @ 18:30:26
URL: http://camillawumea.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Härliga bilder du visar. Hösten är ju så grann.

Kram Åsa

2009-09-28 @ 19:26:53
URL: http://hemmalycka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0