Bibbi - limpa

Inta alltid man får säga "på begäran", men Peter lyckas visst ha problem med att hitta recept när det är bakdags....;-)
Detta är ingen nyttig limpa precis... Men go!
Tänkte faktiskt prova göra om den med lite solrosfrön, pumpafrön osv, men hade slut på det mesta...Nästa gång...
Strulade när jag skulle baka, jag hade iskall rågsikt som gjorde att degen inte ville jäsa så bra....Hade glömt ta fram rågsikten ur mitt kallförråd. Men smaken är lika bra trots att den blev mer kompakt.

Bibbi Limpa
6 dl ljummet vatten
1,5 pkt jäst
1 burk kesella
2 msk brödsirap
2 ägg
250 gram farinsocker
6-7 dl vetemjöl
drygt 800gram rågsikt
Blanda ihop, jäs ca 45 min
baka ut tre limpor, låt jäsa ytterligare 30 min
grädda sen i 175 grader tills en gyllenbrun färg.
Ät och njut.

Kram♥


Kommentarer
Postat av: Milla S

Det här receptet skriver jag av bums! Mums vad gott det ser ut!

Jisses vad mycket snö ni har! Härligt även om jag förstår att det känns långt till våren...

Missade Melodifestivalen pga Revyn här hos oss men det ska bli kul att se de andra delfinalerna!

Kram och god natt!

2009-02-11 @ 00:25:58
URL: http://milla-andante.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0