Egen härd är guld värd

♥Jag älskar verkligen min trädgård♥


Vissa saker tar man ju bara förgivet.  Inte bara att gå ut och plocka blommor i parti och minut för ögats njutning, utan också för smaklökarnas...Tex att gå ut och hämta olika sallader, kryddor, lökar, grönsaker osv till maten. Sen kunna safta och sylta från jordgubbar, vinbärs buskar och krusbärsbuskarna osv.  Äppelträden som dignar av frukt. RIKEDOM!

 
Att hämta in ur växthuset och tillaga och frysa in...Safta och sylta.... Älskar det!
Snacka om krav märkt och ekologiskt!
Ärligt så fuskar jag lite med vanlig sallad nu mer..
Köpte en kruksallad för några år sen som jag sen slängde på komposten ..Den blev stor och fin. Så nu mer på våren sparar jag 2 kruksallader och sätter ner och de ger sen sallad hela sommaren, för den växer så det kankar. Sen sår jag bara ruccolan. När jag sått salladen på frö brukar det bli så mycket så jag får slänga det mesta som inte sniglarna hinner äta upp....
   
Tack vare växthuset så kan jag ta tillvara på gurka, tomat, paprika osv långt in på hösten. Brukar även låta lite sallad och kryddor få flytta in där. Jag vet inte om det är jag som är fjantig, men det är så roligt att jobba med ämnen man varit med och tagit hand om redan från frön...

En annan vurm jag har är : Vatten!

Här provar jag att blanda ner nektariner i vattnet. Alltid kul att prova någon ny smak:)
Visst, vanligt kallt vatten är gott, men det är kul med annat ibland. Eftersom jag inte kan dricka mjölk så vill man ju förnya sig ibland.
Annars älskar jag kolsyrat vatten, kan säga att det blir ganska ofta byten av kolsyrepatronerna....
Brukar prova att blanda med det mesta. Kul! Men bäst är nog ändå päron smak....

Som ni ser på bilden finns några av de underbara choklad biscottina kvar. Här kommer det utlovade receptet:

CHOKLADBISCOTTI   ca 45st

100g rumsvarmt smör
2 dl socker
3 ägg
150 g smält mörk choklad
7 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2½ dl skållad och skalad mandel
(150 g choklad till doppning om man vill)

1. Vispa smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget. Blanda i den smälta chokladen.
2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten till en slät deg.
3. Rulla degen i 3 längder och lägg dem på smord eller bakpappersklädd plåt.
grädda i 175 grader ca 15 min. Ta ut plåten ur ugnen och stäng av värmen.
4. Skär längderna diagonalt i ca 2 cm breda bitar. Ställ tillbaka plåten i ugnen och låt bitarna stå i eftervärmen tills de är torra och knapriga
(5. smält chokladen i en skål, doppa halva biscottin. Låt chokladen stelna. Ringla lite av chokladen över som garnering)

Jag hoppade över 5, då jag tyckte de skulle bli för chokladstarka. Supergoda som de är.


   
Det har börjat lukta höst ute nu.... Spännande....;)

Kramen♥


Kommentarer
Postat av: Helen

Du är duktig, du, vännen! Själv prioriterar jag blommorna framför de ätliga sakerna i trädgården...



Men en sak vi har gemensamt är det kolsyrade vattnet. Jag är beroende av Ramlösa och Loka, har pratat om att skaffa en soda stream, det skulle nog löna sig i längden!



Ha det gott!



Kram!

2009-08-04 @ 23:51:34
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ramlade in här från Livet i byn och hittade biscottireceptet som jag naturligtvis snor med mig!



/Yvonne

2009-08-05 @ 12:26:37
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Vilka bra tips du kommer med , trodde aldrig att kruksallader tog sig så :-)

Själv har jag kokat röda vinbärs saft och sylt på löpande band , kände mig så duktig .

Hoppas ni haft/har en fin sommar !

Kram/Lotta

2009-08-05 @ 14:30:50
URL: http://envilsenloppa.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Jag var tvungen att testa receptet idag. Nu går jag och väntar på att de ska torka så jag kan stoppa ner dem i en burk. Enda "felet" med min test är nog att jag bara hade mörk blockchoklad hemma, det ska det väl egentligen inte vara?



/Yvonne

2009-08-05 @ 18:47:37
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: Yvonne

Skojar du? Goda?? Nu har jag snart smakat så många att det nästan inte kommer att finnas några att lägga i en burk! Jag tror det är bäst jag tar en hundpromenad och låter resten av kakorna torka ifred... ;)

2009-08-05 @ 19:05:47
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Ha det så trevligt i Piteå... ser ju ut att bli ett otroligt härligt väder! Hoppas det håller i sig!



Växer jodå... som sjutton, ska sy åt sonen också, men han är det inte lika akut med (hoppas jag.. han har inte satt på sig byxor på ett tag så jag vet inte hur mycket som kommer att vara för kort).



Detdär med golfen... jag behöver ha 18 poäng för att få spela på vilken bana som helst OCH själva (idag behöver vi en fadder med oss för att få spela på banan) därför är detdär kortet så eftertraktat!

2009-08-06 @ 09:38:43
URL: http://camillawumea.blogspot.com/
Postat av: Ingmarie

I morgon ska jag baka dina kakor!

Har försökt tagit reda på vad det ståp på brudklänningen,de skulle höra av sig...



Kram o go natt!

2009-08-06 @ 23:06:46
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Fina träggårdsbilder, och biscottin såg inte helt fel ut den hellre.



~Livet i byn

2009-08-07 @ 21:23:57
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Linda

Oj va de såg goda ut! något man måste pröva..Har ju all tid i världen nu :) Hur har ni där uppe? Sakna ju er så mycket!



Många kramar från mig

2009-08-09 @ 12:22:00
Postat av: Milla

Vilka kanonfina bilder du tagit!!!! Och oj vad härligt att ha en trädgård som din, verkligen rikedom som du säger! Det med kruksalladen ska jag komma ihåg... toppen!!

Du skriver så fint till mig, TACK för det!!!

Misstänker att det nu i skrivande stund inte finns några Biscotti kvar i fatet...

Ha en skön söndag!

Kram

2009-08-09 @ 14:05:58
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Jasså ni ska till mina hemtrakter nästa sommar!!!Det går alldeles utmärkt att bo i Västanbäck!!!Kolla in tidigare inläggom boendet!

Själv skulle jag vilja besöka höga kusten o visa mina döttrar vad vackert det är där o i hela Sverige!

2009-08-09 @ 20:51:30
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0