Baka baka liten kaka

å´skjuts in i ugn!  

Ja, om det vore så enkelt..
Måste ha haft för lite mjöl i degen trots att jag var rädd för tvärt om...
Men smaken var det absolut inte något fel på!
Här kommer receptet som är från tidningen Lantliv:
Skurna pepparkakor
200 g rumsvarmt smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
½ tsk malen nejlika'1 tsk bikarbonat
ca 3 dl vetemjöl
2 påsar (å´50gram) flagad mandel

1. Vispa smör, socker och sirap ljust och pösigt
2. Tillsätt kryddor, mandel och mjöl blandat med bikarbonat
3. Vispa blandningen till en smulig deg.
Tryck ihop smulorna med handen i bunken
4. Tag upp degen på mjölad bänk. Gör 4 rullar av degen,
tjocka som kvastskaft. Platta till så de blir fyrkantiga.
5. Vira in rullarna i plastfilm och låt vila kallt över natten.
6. Skär skivor med vass kniv. Placera skivorna på bakplåtsklädda formar
och grädda dem i nedre delen av ugnen ca 8-10 min.
Låt kakorna svalna på plåten.



Lämnar receptet på den vita chokladtryffeln senare. Smarrig tycker jag...
Medans jag grejjar runt här så lyssnar jag på web radion. Har hittat två bra julkanaler.
http://www.spraydio.com/jul/
http://www.sr.se/cgi-bin/mall/index.asp?programID=3034
Passa på att lyssna och njut av musiken!
Kram så länge♥




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0