Mat mat mat ;-)

Håller på med förberedelserna inför morgondagen. Filén är stekt,
pannacottan är påbörjad och jag har pajdegen på kylning

Hoppas tre filéer räcker...


Påbörjad men långt ifrån klar....

Nu till min NYÅRS MENY!


Välkomstdrink:
Sparkling passion 4 glas
2 st passions frukter
8 cl tropisk frukt juice
½ flaska mousserande vitt vin

Fördela passionsfrukten i glasen
Fyll på med 2 cl tropisk frukt juice
Toppa glasen med det vita mousserande vinet



Förrätt:
För 4 pers
Honungs melon i klyftor
Salladsblad i strimlor
Tunna skivor av rökt fläskfile´
Rostat bröd
Sås:
1 dl majonäs
1dl gräddfil
1 msk riven lök
1 dl vispad grädde
pepparot

Melonen på sidan
Blanda hälften av filén och salladen
Ringla såsen över
Lägg resterande av filén överst
Rostat bröd


Huvudrätt:
Provencale gratinerad file´
3 fläskfileér som stekts  och kryddats
Skär dessa i skivor och lägg i ugnsfast form
Gör en röra med:
1 créme fraich  tomat basilika
1 créme fraich naturell
1 äggula
½ burk philadelphia vitlök &örter 
½ frp kryddor provencale
Finhackade soltorkade tomater
3 dl Västerbottensost
Toppa med färsk basilika
Klicka röran över köttet och gratinera i ugnen 225 grader

Till detta gör jag en
Potatisragu
Potatis
Olivolja
Salt
2-3 st Paprikor
2-3 Rödlökar
( går att fylla på med morötter, kålrötter, ärtskidor osv)
Sätt ugnen på 250 grader
Skala potatisen och skär i bitar eller klyftor
Lägg dem i ugnsform med ganska mycket olivolja och salt
Steks i ugnen drygt 30 min. Rör om med jämna mellanrum.
Lägg i löken som delats i "båtar" samt paprikan( gärna i olika färger)
Låt ugnstekas ytterligare ca 15-20 min
Ha gärna flingsalt framme för extra smaksättning


Västerbottensostpaj
Pajdeg:
3 dl mjöl
150 g smör
 3-4 msk vatten
Blanda degen väl och låt vila ca 1 tim i kyla innan degen
trycks ut i formen och förgräddas lätt i 225 grader
Under tiden gör du fyllningen:
1 keso naturell
3 ägg
salt
peppar
(gärna lite örtkrydda)
3-4 dl  riven västerbottenost
Fyll pajformen och grädda klart i 200 grader

Kantarellsås
Torkade kantareller som legat i vatten minst 1 tim
3 dl grädde
1 köttbuljongtärning
svartpeppar

Blanda i panna och låt småkoka ganska lång stund

Efterrätt:
Pannacotta
3 dl grädde
3 msk socker
1½ gelatinblad
150 gram mjölkchoklad
Lägg gelatinbladen i en bunke med kallt vatten
Koka upp grädden och sockret
Låt stå och vila uner lock ca 10 min
Fin hacka chokladen
Blanda ner de urvridna gelatinbladen i
grädden. Rör om tills gelatinet smält.
Rör ner röran i chokladen och rör tills all choklad smält
Häll upp i skålar och låt kallna.


Jag ska nu även göra en vitchokad pannacotta.
5 dl vispgrädde
2 msk socker
2 gelatinblad
300 g vit choklad
½ lime
Gör som med ovanstående

Till detta kommer jag antingen att ha passionsfrukt i "klyftan"
eller mixade hallon med florsocker. Ni får se på bilderna senare:-)


Hoppas jag inspirerat någon till att prova något nytt i år. Jag gör ju allt på en "höft", så
prova gärna att vidga era egna vyer på recepten. Jag är hopplöst dålig på att mäta och följa
 ingredienserna om jag läser någon annans recept. Tar det jag tycker passar.
Nu ska jag grädda pajskalet. Ha en mysig kväll så hörs vi senare.
Kramar i massor♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0