Nytt år, nya utmaningar :-)

Så var i gång med det nya året. Känns alltid lika spännande.... Som om man bara går och väntar på en massa skoj:-) Jag har gått upp på 75% vilket också känns spännande. Nya utmaningar varje dag...


Nu på torsdag kör även revyn igång. Lägger ut länk om de kommer från svt även i år. Men här kommer fjolårets inslag från västerbottensnytt.

Tänkte få dela med mig av lite godbitar från nyårsaftonen.

Lite enkelt i köket. Men hos oss är köket verkligen hemmets hjärta och jag har dessutom ingen annanstans på vintern att duka upp;-P

Men maten ...Mmmm...Det var ju bara SÅ GOTT!!!!


Västerbottenost soppa
6 port
drygt 100 g mandelpotatis
1 gul lök
1 dl torrt vitt vin
7 dl köttbuljong
4 dl grädde
200 g Västerbottenost
salt och peppar

Skär lök och potatis i bitar. Koka dem mjuka i vitt vin och köttbuljong.
Häll i grädden och låt koka upp igen.
Mixa soppan med riven ost så den blir slät.
Smaka av med salt och peppar.

Jag serverade soppan med tärnad stekt kassler och krutonger
Så helt underbart gott :-)
~♥~♥~♥~
Varmrätten med oxfilén hittar jag just nu inte receptet på, men finns här Tryffelsmöret blev väldigt poppis. Själv åt jag inte av det utan jag åt bara av den fyllda fläskfilén. Jag gillar inte blodigt kött...


Till efterrätt hade jag tre små godingar, creme brulé, pannacotta och vit chokladmousse.
Det var första gången jag såväl gjorde som åt brulén, den var god men inte så jätte mycket mer.
Pannacotta gör jag nu som oftast och har haft ute recept tidigare.
Den stora positiva överraskningen var den vita chokladmousen:-)

Vit chokladmousse med passion
4 port
1 dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 dl turkisk yoghurt
passionsfrukt
krossade maränger

1. Vispa grädden. Byt chokladen i bitar och smält i vattenbad. Obs, tänk på att den har låg smält temp!
2. Blanda den smälta chokladen med yoghurten och blanda ner i den vispade grädden.
3. Fördela moussen i 4 glas och ställ kallt för att stelna MINST 1 timme
4. Dela passionsfrukterna, antal efter hur kraftig smak du vill ha. Men ca 1 frukt per glas om du gillar passion.
5. Garnera moussen i skålarna med marängkross och fruktkärnorna vid serveringen.
NJUT!



Bara ett tips när du gör pannacotta. Lite roligare om du stelnar ljus och mörk i omgångar på "sniskan". I mitten passar det bra med tex mixade hallon eller passionsfrukt.


Klockan 00.00 skålade vi in det nya året med resterna från Kivik:-)


Nu sitter jag här och njuter under min julklapps filt med värme som jag fick av barnen. Helt underbar! Försöker koncentrera mig på ena julklappsboken, men har fullt upp med att skratta åt Ellen som ser något kul på tv'n;-)


Hoppas ni fått en bra start på året, inte för många tråkiga nyårlöften va?
Själv vet jag det inte är lönt att ge några, jag gör ju ändå som jag vill. ;-P

Stora varma kramar och massor av kärlek♥


Kommentarer
Postat av: Gardenhouse

Vacker skylt!

Filten må ha blivit åretsjulklapp, hur skön är inte den om jag får gissa?!

Fint ni hade på nyår, vacker dukning och god mat.

Inga nyårslöften här, men funderar på att byta blogg.se mot nåt annat... Är inte nöjd med allt strul! Vad gillar du dom?

Kram Sussi

2012-01-03 @ 22:53:30
URL: http://gardenhouse.blogg.se/
Postat av: Anneli

Hallå där under filten !

- Gissa om snålvattnet rinner när man ser och läser om eran Nyårsmiddag !

- Du verkar ju vara rena matproffset !

Spännande bok du läser, du kan ju "hojta till " om den är bra.

- Visst är det störande när man har glasögon och är ute i snöstormen...Har man på sej dom ser man ingenting, och tar man av dom ser man heller ingenting ! - Nu snöar det som sjutton här...har kommit flera decimeter dom senaste dagarna. Sönerna åkte tillbaks till Umeå i går. - En av dom skulle flytta idag... Hm, bra flyttväder :/ !

- Barnen från Frosmofjället skulle jag säkert leka om jag forfarande jobbade ! - Man kunde ju kalla det för en pedagogisk lek som gav barnen insyn i livet förr i tiden ....Om ni inte är snälla kommer Barnavårdsnämnden och tar er ;)

- Kul förresten att du orkar jobba 75% nu, Heja !!!

Sköt om dej och kom ihåg täckbyxorna !

Kraaaam ! Anneli ♥

2012-01-04 @ 12:33:54
URL: http://harslutarallmanvag.blogspot.com
Postat av: Gardenhouse

Ja visst är det skönt att få hjälp när man behöver :)

Klart jag testar åt dig med, om/när jag nu ska testa nån annan blogg ;)

Kram Sussi

2012-01-04 @ 18:06:52
URL: http://gardenhouse.blogg.se/
Postat av: Helen

Himmel och plättar vilken härlig blandning på ditt inlägg!! Oj, så smarriga recept du bjuder på. Och jag håller med dig, jag gillar inte heller rött kött...

Härligt att höra att du orkar jobba mer nu, det går med andra ord, åt rätt håll!!

Nä, det var länge sedan jag gav några nyårslöften. Fast iofs, varför måste alla nyårslöften vara tråkiga?? Man kan ju lova att alltid äta gott, t.ex. Det borde ju inte vara så svårt att hålla...fniss...

Många kramar till dig!

2012-01-04 @ 19:39:10
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: ♥ EVA ♥

Vilken underbart smarrig mat du bjuder på !!! Snålvattnet rinner...hihi !

Ska ju försöka att få min hjärna att fatta att man ska äta för att leva och inte leva för att äta...men än har den inte fattat det...hihi !



Ha en underbar 13helg !



♥ ♥ ♥

KRAAAM EVA

2012-01-05 @ 11:12:01
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Gardenhouse

Ja det gäller att ha det Lilly vänligt så hon bara älskar att vara hos farmor =)

Fast nu ska hon få nya saker att pyssla med på byrån.

Här har världen också fått ett vitt täcke på en decimeter ungefär, ljust och fint!

Önskar en fin trettonhelg,

kram Sussi

2012-01-05 @ 22:25:51
URL: http://gardenhouse.blogg.se/
Postat av: AnCi

God fortsättning på dig kära bloggvän!Hoppas det nya året startat bra? Nyårsmenyn ser ju toppen ut, det där populära tryffelsmöret lånar jag nog receptet på till den där lilla biten oxfilé som jag lagt undan i frysen o tänkte att bara gubben å jag skulle festa till det med nån lördag ;)



Vart har du hittat den där bilden med flickan o hunden? Den vovven e så himla lik våran Sally, så man kan tro att nästan är hon!



Kramelikram AnCa

2012-01-07 @ 21:39:19
URL: http://nyanotta.blogspot.com/
Postat av: Annika Tenghall

Mmmm, ser verkligen gott ut! Tre sorters efterrätt, det var inte dåligt :-) Då lär ju alla blivit mer än nöjda :-) Tack för recepten! Brukade ha nyårsmål (inga jobbiga löften)men nu tänker jag att det är bättre att köra på en gång när man kommer nåt bra :-)



Ha det gott!

Annika

2012-01-09 @ 20:58:19
URL: http://thegardenprincessdiary.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0