FIKA!

Började helgen men att besöka gravarna till nära och kära som inte finns kvar för att tända ljus och ha en stund till eftertanke. Känns som en fin tradition då barnen även brukar följa.
På lördagen förvandlades vi och jag skulle nästan tro vi skulle passa på ett Halloween party... Men vi var som sagt på ett 70-tals party i stället. Lite roligt att många av låtarna är ju de vi fortfarande lyssnar på.... Många kläder är ju även de liknande de som nu är i garderoben....  Roligt hade vi i alla fall;)

Men nu är det söndag och visst är man lite extra go´fika sugen?
Här kommer lite recept:

Dubbel maräng med nutella

4 äggvitor

5 dl florsocker

200 gram sötmandel

 

Gör så här:

1. sätt ugnen på 175 grader

2. Skålla, skala och mal mandel.

3. Vispa äggvitorna till hårt skum, blanda ner florsocker och mandel.

4. Klicka ut smeten på bakplåtspapper med tesked ca 3-4 cm i diameter. Kakorna flyter ut något.

5. Grädda i ugnen tills kakorna fått lagom färg ca 10-12 minuter

6. Låt svalna

7. Öppna en burk nutella och bred ett lager på en kaka, lägg en annan maräng över
 

8. Ät och njut!

Kom i håg att bara fylla några åt gången. Har inte provat frysa in de som är fyllda.

Dumlekakor

20 st

1 dl strösocker
2 hg margarin
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
10 st Dumlekolor
20 st Noblessekakor


GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Rör margarin och socker poröst
3. Blanda bakpulver och vetemjöl och blanda i
4. Gör 20 st kulor av degen och tryck ut i aluminiumformar
  
5. Lägg en halv kola i varje form
6. Grädda max 15 minuter
7. Ta ut plåten och lägg en Noblessekaka i/på varje form.
8. Låt svalna


Hoppas ni gillar dessa kakor lika mycket som jag;)

Njut av söndagen!
Kramar

Kommentarer
Postat av: milla-andante

Nä men nu måste jag ju baka... jisses så gott!!!

Så kul med 70-talsfest, nästan läskigare än spöken...hihi...

Ha en skön söndag goa du!!

2009-11-01 @ 12:01:23
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Misstänker att ni hade en riktigt trevlig fest! Själv hade jag ett roligt firande av min syster i fredags, så gårdagen ägnade jag åt att ta igen mig..- ;0)

Jag är helt övertygad om att jag gillar kakorna minst lika mycket som dig! Tyvärr har jag inte de rätta ingredienserna hemma, så jag kan inte provbaka. Kanske kan du maila några kakor till mig istället... ;0)

2009-11-01 @ 14:57:55
URL: http://yvoeri.blogspot.com/
Postat av: AnCa

Åh de där Dumlekakaorna var det länge sen jag bakade, de är farligt goda!



Är så arg för jag ser inte på min blogg när du uppdaterar, det ska ju synas i min blogglista :(



Du verkar kunna läsa mellan raderna du min vän, är det för att vi e lite lika du å jag månntro? För visst e det så att jag skickar många tankar till de som inte finns hos mig längre. Särskilt påtagligt blev det i dag på kyrkogården, skulle ju så gärna velat att fler av de jag hedrade med att tända ljus idag skulle få vara med om det mirakel som sker endera dagen. Men det är väl det här som är livets gång, en del föds o andra lämnar det jordiska. Märklig känsla var det i alla fall.



Saknar "magen" idag, inget gos på hela dagen... Dottern vill vara ifred nu o bara ta det alldeles lugnt o pyssla med sitt...



Varmaste kramen till dig! / AnCa

2009-11-01 @ 19:23:44
URL: http://nyanotta.blogspot.com/
Postat av: Jennike

Men Hallå, vill ju se bilder på dej i 70 tals stassen!;) Kram

2009-11-01 @ 19:43:46
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Jennike

Men Hallå, vill ju se bilder på dej i 70 tals stassen!;) Kram

2009-11-01 @ 19:44:26
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Helen

Slurp, så mycket go'saker! Måste spara dessa recept inför kommande bakdagar!



Hur går det med kissen? Har någon ägare hört av sig??



Ja, tänk vad mycket kul man hade på slutet av 70-talet, jag var en riktig discofreak!



Kram!

2009-11-01 @ 23:33:38
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åhh... så gott det ser ut!!! blir ju sugen ju... men vi har smaskat på Pollykakan i helgen så vi har haft gotta vi med.



Vi tände ljus i trädgården istället. BArnen fick varsitt gravljus att sätta ut på valfri plats och de lyste hela fredag kväll, lördag kväll men hade slocknat till söndag. De har pratat mycket om mormor också, så på det viset fick vi lite all helgona vi med.... Och Bus eller godis har också kommit till oss (även om inte vår fick gå iväg själva).

2009-11-02 @ 07:58:31
URL: http://camillawumea.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0