Dörren står åter öppen


Nu behöver inte Viking stå och sukta efter friheten längre. Nu står dörren öppen såväl på fram som baksidan. SKÖNT!
Han är inte bra i ögat, men medicineringen är klar så han får vara ute och jaga "rådisar" på dagarna igen. Gissa om han är lycklig! Igår kväll kom han in och lade sig i min säng och kurrade sig igenom hela natten. Tyvärr kände han sig åter så mycket som kung att han tog upp HELA bredden på min sänghalva... Tur maken är snäll så jag fick mina ben hos honom....

Inte så fint, men det går bra ändå.

Igår och idag har jag passat på att baka några nya kaksorter. ;-) Nåt måste man ju trösta sig med i detta tråkväder..

Nougatmuffins
Vispa 100 gram rumsvarmt smör poröst med 2 dl socker. Blanda ner 2 ägg
och rör om
Tillsätt 3 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver och 2 msk mjölk
Blanda väl.
Häll upp smeten i 18 muffinsformar
Skär 1 dubbelnougat och en japp i små tärningar. Tryck ner dem lätt i smeten.
Grädda 175 grader ca 15 min, låt svalna.
Njammi! 

Syltkakorna är från Sommarens söta, recept.nu

DAIMKAKOR ca 20 st
75 gram sötmandel
200 g daim
100 g rumsvarmt smör
½ dl strösocker
1 dl ljus muscovadosocker
1 krm salt
2½ dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 ägg

1. Hacka mandeln ganska fint, daimen grovt
2. Rör i hop smöret med övriga ingredienser förutom ägget, det blandas i sist.
Forma till en rulle, ca 8 cm i diam. Vira in i plastfolie och låt vila i kylen ca 30 min
3. Skär ca 1 cm breda bitar och lägg på bakplåtspappers klädd plåt.
Grädda i 200 grader 8-10 min, så kakorna är gyllene.
4.Ät och njut!

Dessa kakor blev den stora favoriten här hemma. Maken gör många lovar till burken...måste snart gömma undan om jag inte ska baka nya i morgon......
Har chokladbiscotti på torkning nu, så bild och recept kommer senare ;-)

Bra godis! Dekorativa men kalorifattiga ;-P Tycker dom är så söta.
 
Min kompis KRÅKAN.
Kråkan enligt sägen -" En kråka lär sig alltid nya saker, just det är dess styrka.
Genom att hämta lärdom ur allt avgår den alltid som segrare"
Något att tänka på ...

Vildpelargon är något extra... Så skir och så vild samtidigt....



Skickar ett stort fång rosor till Helen 
som just nu har stor sorg. Tänker på dig vännen. Kram!

Till er alla underbara vänner skickar jag en stor kram och en önskan om att ni alla har det bra.
Kramar♥

Fina glaskors köpta på Steninge glasbruk.

Kommentarer
Postat av: Milla

Så skönt för honom! Hoppas ögat blir bättre och bättre...

Det är farligt att blogga, har nog aldrig bakat så mycket som det senaste året, man blir ju så sugen när man ser alla goda recept! Dajmkakor... åhhhh....

Kram

2009-07-28 @ 19:45:52
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Helen

Ja, du, Bibbi...nu fick du mig att gråta en skvätt igen...Tar ens tårar aldrig slut??

Tack för rosorna du tillägnade mig, du är så rar och gör mig så rörd över att du bryr dig! Många kramar!!



Skönt att höra att Viking verkar vara på banan igen. Han verkar må bra, när man hör att han kurrar sig igenom nätterna med dig!



Oj, vad mycket gott du hade bakat. Ska spara recepten och prova, när min energi blir lite bättre.



Kram igen!

Helen

2009-07-28 @ 21:38:53
URL: http://madamerouge.blogg.se/
Postat av: Maria i Lissboden

Hej!

Vad kul att du tittade in hos mig så att jag hittat till dig.

Vilka fina blombilder du tagit och din katt verkar göra precis som vår Maja, dvs bre ut sig i hela sängen.

Ha en fortsatt bra sommar!

Kram/Maria

2009-07-29 @ 09:10:49
URL: http://lissboden.blogspot.com
Postat av: Camilla

Åhh... stackars Viking, lider med honom. Härligt att han får vara ute igen i varje fall. Min mammas hund fick sitt öga uttrampat av de större hundarna i en vild parningskamp (tänk dig två New Foundlands och en liten Yorkshirterrier som tumlar runt i parning.... inte lätt för lillhunden)... och han levde säkert 7-8 år till utan sitt öga och det gick jättebra (han fick operera igen hålet där ögat satt). Så djuren är ganska duktiga på att anpassa sig de också.



Mums vad dina kakor ser härliga ut... det rent vattnar sig i munnen på mig.... Bäst att jag inte kommer förbi, då lär min diet spricka gissar jag. Får njuta med ögonen istället för gommen!



Kram

2009-07-29 @ 11:33:32
URL: http://camillawumea.blogspot.com/
Postat av: Livet i byn

Vilka fina bilder, och mumsiga kakor. Nougat är en stor favorit hos mig att baka. Smarrigt!!



I dag har jag faktiskt genomfört mitt mål med Cambridge. Bildbevis finns i bloggen :0)



~Livet i byn

2009-07-29 @ 20:43:48
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Tack för de rar orden, värmde gott i hjärtat!!



~Livet i byn

2009-07-29 @ 21:24:50
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Ida

Hejsan Bibbi!

Vilken gullig människa du är. Blir så glad när du skriver hos mig och tycker det är så härligt att läsa inne på din sida.



Vad synd om Viking. Det kan verkligen hända konstiga saker med djuren och just katter har man ju ännu mindre koll på eftersom de springer ensamma ute. Hoppas i allafall att han snart är helt kry, skönt att han numera får gå ut.



Vilka goda kakor du bakar. Älskar dajm, så dajmkakor ska jag definitivt prova ngn gång. Vad mkt fina blommor du har, tänk att en nyponros kan växa sig så stor och vacker från ett litet skott.



Lät mysigt med en heldag med vännerna och Diggiloo, de skulle jag också vilja se.



Hör gärna av dig om du vill beställa.

Kramar i massor Ida

2009-07-30 @ 10:09:46
URL: http://drommaromvittochshabby.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0