Mysigt

Nu sitter jag i köket och har tjuv tänt adventstakarna nu på morgonen...Det är verkligen en speciell stämning nu. Frid!
Ska ta och göra lite julgodis innan det är dags för min "vän" Eldeman att ta min tid i anspråk. Ikväll kommer Eva och Åka hit för vår årliga träff.  Vi har som tradition att alltid träffas helgen första advent. ( vartannat år här, vartannat år där) Har någon gång flyttats nån helg, men vi har "glöggat" i 24 år tillsammans. Med tanke på att det ibland är enda gången på året vi träffas så... En mycket trevlig tradition som jag rekommenderar andra att ta efter. Vi vet att hur rörigt och fullt vi än har runt oss då vi även bor en ganska lång bit ifrån varandra nu mer så ses vi alltid denna helg. Blir spännande att se om det blir två eller fler som kommer. Trevligt när även ungdomarna följer med. Då vi detta år inte hunnit träffas så bjuder jag på middag före "glögg racet" , middagen blir Västerbottenost och bacon fylld fläskfile med  tomat sås och pasta.(receptet har jag skrivit in här tidigare) sen kommer kvällen....Jag har laddat med en massa glögg, det finns ju så otroligt många sorter nu mer. Blev nästan jobbigt att välja sorter.. Hoppas de har tid att stanna länge.....  I morgon ska jag försöka lämna en smakinformation. Vilka som var goda och vad vi fick hälla ut... Kram på er!
.


Har fått några förfrågningar på en kokoskaka jag bakade för ett tag sen.
Så här kommer receptet:


Chokladkokoskakor ca 50 st  
100 g smör
 2 ägg
2,5 dl socker
 25 g malda hasselnötter
4,5 dl kokosflingor
 2 msk kakao  
Garnering: smält choklad  
Ugn: 250 grader  
Smält smöret, vispa ägg och socker poröst.
 Blanda de malda nötterna med kokos och kakao.
 Rör ner blandningen i äggsmeten tillsammans med det smälta smöret.
Klicka ut smeten på plåtar med bakpapper. ca 9-11 per plåt blir lagom
Grädda i mitten av ugnen ca 7-8 min.
När kakorna svalnat något så rippla chokladen över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0